Ziarul Financiar, Afacerile cu design interior

  

Afacerile cu design interior castiga teren odata cu explozia constructiilor

Ziarul Financiar; 20 Februarie 2007

Amenajarile interioare nu aveau foarte mare cautare in 2001 in Romania, moment in care un grup de artisti, designeri si arhitecti, absolventi de Arte Plastice si decorative, s-au gandit sa porneasca un business in acest domeniu. "Era momentul in care oricine cunostea un "mester" care sa iti poata amenaja casa cu gresie sau faianta. Pentru niste tineri absolventi, perspectivele nu erau extraordinare, in primul rand pentru ca bugetul de incepere era zero. Puteam porni doar cu speranta ca vom gasi clienti interesati de ceea ce propuneam noi", povesteste Irina Constantin, Interior Designer la Knox Design.

Primul client le-a fost un prieten care tocmai isi cumparase un apartament si care a acceptat propunerile de amenajare ale designerilor. La sfarsitul lucrarilor, apartamentul amenajat a aparut pe coperta unei cunoscute reviste de amenajari interioare, fiind propus pentru un trofeu. De aici a pornit totul.

Ca investitie initiala a fost necesara doar achizitionarea unui laptop second hand pentru a prezenta imagini cu propuneri de amenajari potentialilor clienti. "Am investit mai mult idei, pasiune si nopti nedormite", isi aminteste Irina Constantin.

In primii 2-3 ani profitul a fost aproape integral investit in achizitionarea de autovehicule pentru transportul oamenilor si materialelor, calculatoare, schele, masini de gaurit, de taiat gresia si echipament de protectie.

Echipa de designeri formata din arhitecti, designeri, decoratori si artisti plastici a ajuns de la doua la sapte persoane in prezent. Inca de la prima lucrare a fost necesara o echipa de persoane specializate in executia proiectelor: zugravi, faiantari, rigipsari, electricieni, care in timp a ajuns la 17 persoane. Clientii apeleaza la serviciile firmei de amenajari interioare in momentul in care doresc sa isi achizitioneze o casa, un apartament, un spatiu de birouri sau un restaurant. Consultarea designerilor incepe chiar dinaintea cumpararii imobilelor, atunci cand acestea sunt selectate si continua cu proiectarea designului interior, selectarea furnizorilor, achizitionarea de materiale si mobilier, pana la predarea lucrarii la cheie.

Fiecare spatiu amenajat este unic si trebuie sa reflecte personalitatea proprietarilor. Pentru specialisti este foarte important sa descopere stilul de viata al clientilor. Sunt necesare discutii cu acestia despre hobby-urile pe care le au, prietenii care le sunt alaturi, muzica preferata, culorile preferate, ce le place sa faca.

Ideile de amenajare apar pe parcursul discutiilor. "Sunt putini cei care stiu de la inceput ce isi doresc cu adevarat. Noi descoperim, propunem, iar la sfarsit iese ceva inedit. In general dupa ce lucram la un proiect, clientii nu mai sunt niste simpli clienti, ajungem sa fim prieteni", precizeaza Constantin.

Proiectele de design interior sunt foarte detaliate pentru a putea permite clientului sa vizualizeze spatiul amenajat inainte de inceperea lucrarilor. Fiecare spatiu este tratat diferit, fiecare proiect in parte fiind creat special pe necesitatile si stilul fiecarui client.

O mare parte a clientilor, persoane foarte ocupate, prefera doar sa vada proiectul initial, dupa care comunicarea cu specialistii este realizata electronic. "Acum avem clienti care vin, ne dau cheia si nu viziteaza lucrarea decat la final. Vad proiectul initial si stiu ca va arata exact asa la final. Le trimitem propuneri cu ce tip de canapea sa achizitionam, acestia o selecteaza, iar la sfarsit cand intra in casa, canapeaua aleasa este acolo, mobilierul este montat, televizorul functioneaza si asa mai departe", explica Constantin.

In 2006 cifra de afaceri a fost peste 150.000 de euro. Spre deosebire de acum cativa ani cand un apartament de 3-4 camere nu costa mai mult de 15.000 de euro si unde investitiile in amenajari erau minime, in prezent cresterile imense ale preturilor pe piata de imobiliare au facut ca orice amenajare pe care o aduci unui apartament sa fie semnificativa si convenabila.

Profitul in 2006 a crescut semnificativ fata de 2005. Pentru anul acesta firma se asteapta la cresterea profitului datorita cresterii pietei in acest domeniu, a infuziei de capital strain, a dezvoltarii de proiecte imobiliare, a cresterii salariilor.

Jumatate dintre clienti sunt persoane fizice, iar cealalta jumatate sunt societati comerciale ce vor sa isi schimbe imaginea, sa isi amenajeze birourile, restaurante, showroomuri, hoteluri, cafenele etc. In ambele categorii intra atat clienti romani cat si straini. In 2007 Knox Design se asteapta la o crestere a numarului de clienti straini care doresc sa-si amenajeze imobilele din Romania.

Tarifele se calculeaza la metru patrat pentru fiecare manopera in parte. Se pune accentul pe calitatea lucrarii si pe respectarea termenelor de finalizare ale acesteia. Clientii cunosc inca de la inceput bugetul care este calculat detaliat, atat pentru manopera cat si pentru materiale. "Clientul nu trebuie sa se trezeasca pe parcurs ca ar exista cine stie ce cheltuieli "ascunse". Santierul trebuie sa fie foarte bine organizat pentru a nu se depasi timpul estimat initial si pentru a nu se intra in pierderi", spune Constantin.

Chetuielile fiind destul de mari, marja de profit se incadreaza intre 10 si 15%. O problema majora pe piata constructiilor este cresterea brusca a preturilor pentru materiale, sau disparitia acestora de pe piata. Proiectele pot sa dureze intre cateva saptamani si pana la 3 luni. "Pentru igienizari rapide lucrarile pot dura chiar 2-3 saptamani. Pentru amenajari complete: un apartament aproximativ 1,5-2 luni, iar pentru o casa sau un spatiu comercial 2-3 luni", spune Irina Constantin.

Designerii nu urmaresc neaparat impunerea ultimelor tendinte ale modei in materie de amenajari. "Regula pentru noi este sa cream amenajari originale, care sa se potriveasca proprietarului. Nu preferam un anumit stil. Amenajam spatii minimaliste, zen, rustice, fresh, feminine, traznite, clasice, vintage etc. - important este sa se potriveasca utilizatorului", spune Constantin. Interesul romanilor pentru amenajari interioare realizate de specialisti a crescut foarte mult in ultimii ani si asta s-a datorat numeroaselor emisiuni TV si revistelor de specialitate.

Cum domeniul amenajarilor interioare este in plina expansiune si odata cu aderarea la Uniunea Europeana, Irina Constantin crede ca serviciile de arta, detaliate si personalizate vor fi din ce in ce mai bine platite si se asteapta la o crestere a fluxului clientilor straini. Pentru urmatorii ani firma urmareste deschiderea unor birouri si in afara tarii, in doua-trei capitale europene.

Nicoleta Maftei a inceput sa amenajeze locuinte acum trei ani si jumatate. In acel moment un prieten a rugat-o sa-i amenajeze casa.

"Nu ma ocupasem pana atunci de tot ce presupune o amenajare, dar aveam notiunile de baza si era oarecum legat de domeniul meu de activitate", isi aminteste Nicoleta Maftei, absolventa a Universitatii De Arte "Nicolae Grigorescu"-Bucuresti, specializarea-Arta Murala. A inceput prin a amenaja imobilele celor apropiati. "La inceput, am facut acest lucru pentru prieteni. Treptat au aparut si alti clienti, cererile fiind din ce in ce mai diversificate si mai complexe", spune Maftei.

A lucrat la inceput pe cont propriu, dupa care a inceput sa colaboreze cu firma de constructii Mobifin Group, iar in acest an urmeaza sa-si deschida propria firma de amenajari de locuinte.

In prezent Maftei se ocupa nu numai de amenajari interioare ci si exterioare (fatade, amenajarea curtii). Clientii au posibilitatea de a alege intre un proiect 3D si consultanta pas cu pas.

Pentru cei care sunt interesati doar de consultanta si se gandesc sa isi (re)amenajeze locuinta, trebuie sa stie ca acesta nu este un demers tocmai facil si ca intregul proces poate dura mai mult decat s-ar astepta: intre doua si opt luni de zile. Aceasta depinde de echipa care executa partea de finisaje, de gasirea si livrarea materialelor (atunci cand sunt aduse din alta tara), cat si de dimensiunea casei.

Amenajarea incepe cu stabilirea eventualelor modificari ale peretilor (spart pereti existenti care nu sunt de rezistenta, cu autorizatie sau adaugat pereti rigips, scafe, nise, etc.) si cu asigurarea partii electrice (pozitionarea prizelor, lumini ascunse sau alte surse de iluminat). Pasul urmator este alegerea materialelor: gresie, faianta, parchet, culorile peretilor. Toate trebuie sa formeze un ansamblu armonios.

Dupa zugravit, montarea gresiei, faiantei si a parchetului se alege mobilierul. Pentru mobilier se poate alege si varianta de a fi realizat la comanda, in functie de dorintele clientului. Urmeaza alegerea draperiilor, a corpurilor de iluminat si a obiectelor de decor.

La cererea clientilor Maftei reali-zeaza decoruri mai deosebite, inclusiv pereti pictati, patinati, structurati cu diferite materiale, lucruri care tin si mai mult de domeniul artistic, adica de pregatirea sa. Deciziile finale de amenajare sunt luate in urma consultarii cu clientul, care are, de multe ori, ultimul cuvant. "Am intalnit clienti care m-au lasat sa le amenajez casa cum am considerat eu mai bine, clienti care mi-au aratat reviste, pentru a-mi face o idee despre ce le place, dar si clienti carora le-am modelat ideile pe care le aveau vizavi de casa", adauga Maftei.

Calculul tarifelor se face in functie de marimea spatiului care trebuie amenajat, de complexitatea proiectului, de numarul de variante dorit, de numarul vizitelor in santier pentru verificarea executarii intocmai a proiectului.

Spre exemplu, pentru un proiect 3D se percepe o suma de 10 euro pe metru patrat, iar pentru consultanta clientul plateste aproximativ 700-800 de euro pentru 100 de metri patrati. Iar pentru partea de pictura sau patina pretul se calculeaza separat.

Inainte de inceperea proiectului designerul se consulta cu proprietarul pentru a afla suma pe care acesta este dispus sa o cheltuiasca.

"Clientii nostri au de obicei posibilitati financiare mari sau foarte mari, dar sunt si clienti cu mai putini bani. Am intalnit oameni deschisi la propuneri mai avangardiste cu care am colaborat foarte bine si oameni mai mult decat conservatori", spune Maftei, care adauga ca unul dintre cele mai dificile aspecte le constituie convingerea clientilor.

E foarte dificil atunci cand nu inteleg ideea de ansamblu, de unitate pentru o casa, cand vor lucruri care nu se potrivesc unele cu altele. Am reusit sa ma fac inteleasa, sa conving totusi si persoane mai dificile", spune ea.

In ceea ce priveste perspectivele acestui business, Maftei considera ca "este o afacere care va avea succes, deoarece exista cerere din ce in ce mai mare pe piata. Oamenii au inteles ca exista specialisti, profesionisti care pot gasi solutia cea mai buna pentru casa lor".

Tendinte:

S-a trecut de la clasic la avangardist.

Se practica jocuri de culori inchise si deschise in acelasi spatiu, dungi sau pereti pictati.

A revenit tapetul care se gaseste in variante foarte sofisticate sau foarte retro.

Foarte de actualitate sunt combinatiile de alb-negru-rosu, violet-verde si culorile de pamant, sunt acceptate accentele puternice.

Interioarele trebuie adaptate stilului fiecarei persoane in parte.

Redactor: Adriana Rosoga